sep 30

Nieuw leven.

We zijn op kraambezoek bij een jong Syrisch stel waarvan de man regelmatig aan onze tafel heeft plaatsgenomen, maar ook met ons samen een Syrische maaltijd heeft gekookt voor gasten. Later is zijn vrouw in Nederland gekomen voor de gezinshereniging en hielden we contact met hen beiden. En nu hebben ze gezinsuitbreiding. Wat een zegen voor deze jonge mensen die al zoveel hebben meegemaakt. We smikkelen van de beschuit met muisjes (op een laag slagroom) en leren zo ook nog eens iets over Nederland ;) We praten over het grote geluk van de baby maar ook over het verdriet door het gemis van familie “in den verre”. We worden uitgenodigd voor een gezamenlijke maaltijd en slaan dat natuurlijk niet af. Onze meisjes zijn verrukt over de lieve baby en het presentje dat ze meekrijgen.

sep 28

Arme pop.

Jaren geleden heeft een van de pleegdochters samen met een mevrouw uit de kerk een verbond gesloten. De mevrouw wilde wel haar oma zijn (haar eigen oma’s kent ze niet) en de pleegdochter wilde wel het kleinkind voor deze mevrouw zijn. Een win-win situatie, zeg maar. Zo kreeg de pleegdochter een oude pop die al jaren was gebruikt op een school en nu ook al jaren op een stoeltje in het appartement zat.

images

De pleegdochter was dubbel-blij. Ze had een eigen oma en ze had een lieve pop. Helaas raakte de pop al snel verwond toen een pleegzus ging proberen hoe de ogen werken. Gevolg was een niet werkend oog en een verdrietig kind. Jarenlang hebben oogpleisters uitkomst gebracht maar nu werd de roep om een oogoperatie wel heel luid. Zo zijn we op zoek gegaan naar een poppendokter en hebben er een gevonden. Vanmiddag gaat het poppenhoofd op de post. Nu maar hopen dat een operatie niet heel lang gaat duren. Beterschap, pop! Sterkte met het wachten, poppenmoeder!

sep 27

Spinnenles.

Bij het ophalen uit school staat “ons kind” te glunderen op het schoolplein. Potje in de hand en daarin een dikke spin. De grootste en dikste van de hele klas, vertelt ze trots. Naast het zoeken van spinnen hebben ze ook een les over spinnen gehad. Als we vragen wat ze geleerd heeft, dan is het dit: ze hebben 8 poten en je hoeft er niet bang voor te zijn. Toch wil ze niet zelf de spin weer vrijlaten uit het potje. :)   Gelukkig is er een pleegvader “die alles durft”. Zo laat hij ons verwonderen over de snelheid waarmee deze spin een draad maakt. (Brrrr!)