Onze rootsreis naar Engeland.

Een van de kinderen heeft, zover onze informatie rijkt, een Engelse vader. Jaren geleden gaf ze aan dat ze best eens naar Engeland toe zou willen gaan. We denken qua leeftijd een goed moment te hebben uitgekozen. Het is zomer 2016 als we de reis met 3 kinderen maken. Deze reis is voor een groot deel mogelijk gemaakt door de Stichting Goedgezind.

Het kost wat overredingskracht en tact om de kinderen in de auto te krijgen, maar we gaan op tijd weg. Op de achterbank worden, zelf uitgekozen, filmpjes bekeken en muziek geluisterd om de aandacht wat af te leiden. Ruim op tijd zijn we bij de boot en meerdere malen worden we extra gecheckt ivm de “bijzondere” gezinssamenstelling. Gelukkig hebben we voor elk kind een reisdocument bij ons waarin staat dat we toestemming hebben om het kind mee te nemen naar Engeland. Eenmaal op de boot kan het genieten beginnen. Gezellig samen eten. (Maar toch niet zo lang?)

Uitwaaien buiten. (Ik wil liever even alleen met jou mee!) Shoppen in de winkel op de boot. (Dat wil ik zo graag. Die wil ik m’n hele leven al hebben 😉 ) Alleen rondlopen. (Ik ben toch groot genoeg?) Spelen in de kinderhoek. Waarbij ook contact wordt gezocht met de anderstalige kinderen. Aan het eind van de reis worden er zelfs adressen uitgewisseld.

De zon staat al aardig laag als we in Engeland aankomen. En als we de boot afrijden begint het donker te worden. We zijn blij als we na een zoektocht in het donker in “the middle of no-where”, bij ons vakantiehuisje arriveren. Moe van alle indrukken vallen de kids al snel in slaap.

IMG_1180[1]

Als we ’s ochtends wakker worden zien we pas echt hoe mooi de plek is waar we de komende dagen zullen verblijven. Dit is ons “eigen” stukje tuin/terras.

In de middag gaan we de omgeving verkennen en komen na een heerlijke wandeling bij een haven aan de rivier Deben terecht. Op het terras van het café genieten we van het uitzicht over het water en de bedrijvigheid.

IMG_1028[1]

De eerste telefooncel die we tegenkomen 🙂

IMG_1025[1]

Voor de boodschappen bezoeken we een GROTE supermarkt waar ze alles lijken te verkopen wat je maar kunt bedenken. Hier zoeken de kids alvast wat uit voor het vakantiegeld dat ze hebben. Mooi om te zien dat met enige aansturing, elk kind iets meeneemt waar ie heel blij mee is. (En niet dat wat ook de ander heeft) En dat varieert dan van een zeemeerminbarbie tot een schoolschrijfset of geluidsboxje voor de MP3 speler.

IMG_1176[1]

Nu het licht is lijken de smalle plattelandswegen al heel smal en op veel stukken zijn de bomen en struiken op veel stukken tot over de weg naar elkaar toegegroeid. Aan de zijkanten kun je zien dat het groen regelmatig gesnoeid wordt, anders houd je helemaal geen weg over. ’s Avonds is het hier helemaal donker, er is geen lamp te bekennen.

IMG_1038[1]

We zoeken het strand op in Felixstowe. Wat een ervaring dat een strand ook voor een groot deel uit kiezelstenen kan bestaan, dat zeewater erg koud (en zout) is en erg aan je benen trekt.

IMG_1067[1]

Al snel blijkt dat het ene kind niet genoeg kan krijgen van het water, terwijl het andere kind liever rondloopt en mooie dingen zoekt.

IMG_1068[1]

Vlakbij de zee eten we Fish’n’Chips. Heerlijk!

IMG_1091[1]

IMG_1102[1]

De ochtenden gebruiken we om rustig op te starten. Er is tijd om te tekenen (of tekenles te krijgen als je dat graag wil :)), om muziek te luisteren of te spelen. Vanmiddag gaan we naar de Teapot pottery. We kijken onze ogen uit naar alle verschillende soorten theepotten en gaan zelf ook aan de gang met een verf en een zelf uitgekozen aardewerk object.

IMG_1111[1]

IMG_1145[1]

In de komende dagen dan zullen de medewerkers van de Teapot pottery de werkstukjes bakken en glazuren. Daarna worden ze naar ons opgestuurd.

Op de terugweg doen we het stadje Debenham aan. We komen langs de St. Mary Magdalene Church en als deze open blijkt gaan we een kijkje nemen.

IMG_1148[1]

IMG_1151[1]

IMG_1159[1]

Er blijkt een kinder-speel-hoekje te zijn en dat geeft ons de tijd om rustig rond te kijken en een kaarsje te branden. Wie dat ook wil mag natuurlijk ook.

IMG_1161[1]

Bij het weggaan zien we op de deur naar buiten deze tekeningen.

IMG_1166[1]

IMG_1167[1]

De avonden zijn weer nodig om nog lekker wat voor jezelf te doen.

Vanochtend beginnen we weer met een ontbijt buiten. Onze laatste ochtend rustig aan doen. Eén van de kinderen geeft heel duidelijk aan dat ze genoeg gezien en gedaan heeft. Vandaag wil ze graag lekker zelf bezig bij ons huisje. We sluiten een deal. We gaan samen lunchen vlakbij en daarna gaan wij met de twee jongste kinderen nog het nabijgelegen plaatsje Woodbridge bekijken. Blij en opgetogen gaan we op weg naar de lunch.

Na het eten genieten de kinderen van de ruimte om het eethuis heen.

Daarna gaan wij nog een uurtje naar Woodbridge.

De kids zien altijd wel iets wat leuk is! En wij komen al snel een winkel tegen van een soort Engelse Hartstichting. Hier verkopen ze kleren en andere spullen die door andere winkels zijn gedoneerd. Met “ons eigen” hartekind bij ons, zien we deze winkel helemaal zitten 🙂

Nog één dag op de boot en dit keer doen we ons best nog een hut te bemachtigen. We zijn blij als dat lukt. Nu kunnen we ons zo nu en dan even terugtrekken. Maar we lopen natuurlijk ook nog lekker rond. En er wordt een keer zelf geraced of geskiëed.

Samen nog iets lekkers uitzoeken in het restaurant en daarna moeten we onze spullen pakken en richting de auto. We zijn allemaal blij dat we naar huis gaan. En wij zijn blij dat, ondanks sommige lastige momenten, de vakantie overwegend prettig kan worden afgerond. Dag Engeland. We zijn een flinke ervaring rijker 😉