sep

Herdenken (vervolg)

donderdag 2 september 2010

Herdenken kun je zien als palen waar tussen de draden van je leven hangen. Soms herdenk je iets waar je blij van wordt. Je verjaardag bijvoorbeeld of een trouwdag. Soms is het ook iets waar je niet blij van wordt, het herdenken van een sterfdag, van een grootouder of zelfs een ouder of iemand anders die dichtbij je stond. Ook  dan is het goed om te herdenken want het hoort bij je leven en zo kun je het stukje bij beetje verwerken. Zo worden hier regelmatig kaarsjes gebrand en toen we in de vakantie diverse kerken binnenliepen om te bezichtigen werd ook elke gelegenheid aangegrepen om te herdenken en een kaarsje aan te steken. De een voor een ouder die niet bekend is, de ander voor een overleden ouder, of zomaar voor iemand waar je heel veel van houdt.

kaarsje branden

Samen met de kinderen willen we zorgen voor zo veel mogelijk mijlpalen waar de draad stevig tussenhangt, zodat ze het leven aankunnen. Voor ons fijn, als een kind ook kan en wil herdenken dat het op een bepaalde dag zijn intrede deed in ons gezin en  we merken dat dit na een aantal jaren als een fijne mijlpaal wordt ervaren.